הכרויות - ראשי » מאמרים » מוריה לאמעי - יועצת מינית וזוגית » היכרות במקום העבודה - כדאי או לא?

מאמרים נוספים


היכרות במקום העבודה - כדאי או לא?


   

כיום במדינה לחוצה כמו שלנו, כשאנחנו ברדיפה אחר הפרנסה ומימוש הערכה מקצועית מהמעסיק, אנחנו מוצאים את עצמנו עובדים עד שעות מאוחרות בעבודה ואפילו בשעות לא שגרתיות. כמה מכם משקיעים את מרבית זמנם על שעות עבודה, מאשר על מפגשים כיפיים עם חברים, כמו: מפגשי פוקר, על האש או פעילויות למיניהם כמו חוגים?ויחד עם זאת מאבדים הזדמנויות להיכרויות?

נכון שמקום העבודה הוא המקום בו אנחנו נחשפים ליותר יחסי גומלין עם אנשים שעימם אנחנו חולקים יותר תחומי עניין וערכים וזה אחלה מקום להיכרות, עדיין יהדהד בנו החשש לפתח מערכת יחסים אינטימית עם קולגות לעבודה.

ולמה זה קורה?

כי  אנשים רבים חוששים לחיבור אינטימי שמא יואשמו בהטרדה מינית, בהתנהגות בלתי הולמת, או יסתכנו מבחינה חברתית שמא יפצחו עליהם ברכילות נרגנת  וגם כלכלית, שאולי יאבדו את משרת חלומותיהם ותדמיתית, מה יגידו עליכם שאר העובדים.

עם כל המסוכנות הזו, במקום העבודה שלנו יש יותר אופציות התקשרות עם החבר'ס שעובדים סביבנו. במיוחד שזמן הבילוי איתם ממושך מעבר למצופה: יושבים יחדיו בארוחות בוקר, צהריים וערב על חשבון החברה, קושרים קשרים חברתיים, כשלעיתים זה המעגל החברתי היחיד שיש לכם. נו ואחרי  כל כך הרבה שעות עבודה למישהו יש זמן  לחפש בן זוג לחיים? למישהו יש כוח בכלל?

לרוב עושים מנוי לאתרי היכרויות, הכי קל והכי זמין.

דגש קטן, צבא בהחלט נחשב להיכרות במקום העבודה, כשמשרתים בשרות קבע או לאחר שרות חובה.

 וכאן אני אפנק אתכם בסיטואציה מהקליניקה שלי וקינוח בטקטיקה מצוינת, כשצד אחד רוצה את הצד השני ומאד חושש לעמדתו בעבודה מבחינה חברתית:  

הגיעה אלי רונית, חיילת לקראת שחרור שהחלה במערכת יחסים רומנטית עם אחד החיילים שחתם קבע למשך כמה שנים. היא הגיעה אלי מתוסכלת כי לא הבינה למה מערכת היחסים לא זורמת, שלומי בדיוק הטעם שלה, חתיך, משכיל, מקסים, בעל יחסי אנוש לסובבים אותו, מפקד מוערץ, יש להם נושא שיחה משגע ונראה שהוא ממש בעניין. אלא אף ששלומי מתעניין בה הוא עדיין מהסס למרות שהכיר אותה להורים שלו. כל צעד שלו נעשית במחשבה תחילה. זה מאד מעיק ובצדק, כי ההיסוס גם זולג ביחסים האינטימיים והמיניים שלהם. הוא לא זורם ואם הוא יוזם אז הוא מבקש אישור קודם לכן, כל הספונטניות מתפוגגת וזה לא כיף.

חשוב לי לציין שלשרת בבסיס סגור זה בהרבה יותר מלחיץ ממקום עבודה, כי הרי כולנו יודעים כשהאחד מתעטש ביחידה, בקצה הבסיס צועקים לו "לבריאות", הבנתם את כוונתי, נכון?  בצבא כולם יודעים הכל על כולם.

אני יכולה להבין את שלומי. יש לו עוד כמה שנים לשרת, לא מתאים לו שמועות, וגם אם ירצה לעזוב, זה ממש לא בא בחשבון! לא כשאתה חותם קבע , ועם צה"ל לא מתעסקים, את זה כולם יודעים.

לאור הסיטואציות שרונית ציינה בפני, הבנתי מהר מאד ששלומי חושש למעמדו החברתי ביחידה ולכן, הדבר הכי נכון היה להקנות לו ביטחון אישי וזוגי  וליצור אמון מלא ברונית. ביקשתי מרונית שתנהל איתו שיחה בטקטיקה הפוך על הפוך.

בשיחה רונית התבקשה, לבקש משלומי אמון מלא ודיסקרטיות כי היא זו שחוששת מרכילות ביחידה. שהיא מבקשת שכל מה שקורה ביניהם יישאר ביניהם. כששלומי הבין שרונית היא זו שחוששת שמא מערכת היחסים שלהם תתגלה, היה לו יותר קל לבטוח בה, כי הרי היא לא תספר על הקשר ביניהם, לפחות לא בחודשים הראשונים. כעת, הוא בוטח בה ב 100%.

להגיד לכם שהטקטיקה לא הצליחה? הצליחה ועוד איך. הם בזוגיות נהדרת והכל זורם פיקס.

קודם כל איך נדע שזה מתחיל לקרות לנו?

אנחנו מתחילים להתנהג אחרת, לדבר אחרת, הבעות הפנים שלנו משתנות, טון דיבור, אינטונציה ולרוב זה לא במודע. 

רשימה קצרה איך תדעו שזה מעבר להיכרות רגילה במקום העבודה:

·        אתם מקיימים שיחות חוזרות ותכופות עם אותו אדם ועם רמזים מיניים.

·        כשאתם מחפשים תירוצים בכדי להיות בחברת אותו האדם שממש מושך אתכם.

·        כשאתם מחפשים לדעת על מקום הבילוי של אותו אדם, מעבר לשעות העבודה.

·        כשאתם מתאמצים ומשקיעים בלבוש וחיצוניות לכבודו או לכבודה.

·        כשאתם חולקים סודות אינטימיים עם אותו האדם.

·        כשאתם שומרים סודות מחברים טובים לעבודה.

מרגישים שזה קורה לכם? בא לכם עליועליה?

אז קדימה, בואו נעשה את זה נכון....

1.     לרחרח זה מעולה ולא רק בפרחים - 

הרבה פעמים אנחנו נוטים להיות אימפולסיביים וזה בגלל הלהט, הרגש והתשוקה שאנחנו מרגישים כלפי האחר. קודם תרחרחו, בדקו מה הסביבה אומרת עליו, ופקחו עיניים. גששו אחר התככים החברתיים בארגון, בכדי לוודא שאותו אדם שמחזר אחריכם, לא עושה זאת לטובתו האישית בכדי לקדם את עצמו ושבטח אין לו או לה, היסטוריה של התעסקויות עם הכרויות במקום העבודה.

 המלצה:

  • להתחבר למי שקרוב אל אותו האדם בכדי לקבל פרטים אודותי
  • מטבחון בארגון תמיד הולך טוב, זה 'ה' מקום-  בזמן ארוחת הצהרים תמיד "בוחשים" שם מידע, ולעיתים קצת מרכלים. תשתדלו לאכול שם כמה שיותר.

2.     תקשורת זה כל הסיפור - 

לאחר שבדקתם שמדובר באדם אמין שלא נוטים לרכל או לדבר עליו, עוברים לשלב הבא.

בדקו האם החיזור מצידו אותנטי או שאתם סתם מדמיינים. 

המלצה:

  •  לנהל שיחה ישירה וכנה - כשאתם מקבלים מסרים מילוליים או לא מילוליים, ניתן לשאול ובגישה נעימה: "אנחנו עובדים ביחד ובכל פעם נראה שאתה רוצה להגיד לי משהו, יש משהו שאני צריךה לדעת? זה בסדר זה יישאר בינינו". החלק של המשפט "זה בסדר זה יישאר בינינו" מקנה בטחון לצד השני לשתף. כשהצד השני מרגיש מוגן, הוא ישתף את מה שעל ליבו.
  •  אם אתם כבר בזוגיות ועדיין הצד השני מהסס - תשתמשו בטקטיקה "הפוך על הפוך" מסיפור הקליניקה שלי, זוכרים? זה ממש עובד.

3.     מכירים את המשפט של בנג'מין פרנקלין: "שלושה יכולים לשמור על סוד אם שניים מתים"???

יש דבר כזה שנקרא "חוק האחד" והכוונה היא, שכל אחד מרשה לעצמו לספר סוד רק למישהו אחד, ולרוב זה קורה, שלא תטעו. אל תגידו לי שזה לא קרה גם לכם? ואותו ה"אחד" מספר לעוד "אחד" שלו וכך זה עובר הלאה כמו אש בשדה קוצים. אם לא בא לכם להיות אש הלהבה, כדאי מאד לשמור את הסוד לפחות למספר חודשים, ואפילו לא לספר לחברים קרובים. 


זכרו, שיחסים רומנטיים לא תמיד מתקבלים בברכה על ידי הסובבים אתכם בעבודה, רצוי בלי סיפורים וחוויות מהמיטה. אם חלילה יקרה משהו, אחר כך לא יהיה נעים. בהתחלה חשוב כמו שאומרים: "להתהלך על ביצים".

4.     נאמנות מקצועית וחברית -

יש דבר כזה שנקרא "חוק האחד" והכוונה היא, שכל אחד מרשה לעצמו לספר סוד רק למישהו אחד, ולרוב זה קורה, שלא תטעו. אל תגידו לי שזה לא קרה גם לכם? ואותו ה"אחד" מספר לעוד "אחד" שלו וכך זה עובר הלאה כמו אש בשדה קוצים. אם לא בא לכם להיות אש הלהבה, כדאי מאד לשמור את הסוד לפחות למספר חודשים, ואפילו לא לספר לחברים קרובים. 


זכרו, שיחסים רומנטיים לא תמיד מתקבלים בברכה על ידי הסובבים אתכם בעבודה, רצוי בלי סיפורים וחוויות מהמיטה. אם חלילה יקרה משהו, אחר כך לא יהיה נעים. בהתחלה חשוב כמו שאומרים: "להתהלך על ביצים".

5.     מדובר בעובדת שלכם? אל דאגה יש מנוס 

אם מדובר במשרה של משמרות, תשתדלו לעבוד במשמרות נפרדות במשך השבוע. תיצרו התפרדות בעבודה. כך תימנעו מה "קליקה" שנוצרת, כי בני זוג שנוהגים לתמוך זה בזה ובאופן אוטומטי שנראה  לעין: חיוכים חטופים, מבט אחר, שפת גוף שונה, ובפרט בהתחלה כשההיכרות במקום העבודה בשיא ההתרגשות.עדיף להעלים תסמינים לאחר שעות העבודה ויחד עם זאת לשמור על יחסים בריאים וגעגועים.

 ובנימה אופטימית זו,  חשוב שתדעו, שלמרות כל זאת, מחקרים מצאו שהיכרות במקום העבודה מאהבת אמת, בניגוד לאלו שמחפשים למלא צרכים של התרגשות, קידום או העלאת אגו, גורמת לבני הזוג להיות יותר אכפתיים ופרודוקטיביים למקום העבודה.   (Pierc, Byrne,&Aguinis, Attraction in organization)

ובתוך כל זה, נמצא שעובדים שמאוהבים בכנות זה בזה, עשויים להיות יותר מסורים למקום עבודתם, בכדי להימנע מהשלכות שליליות מהממונים שלהם.    

Dillard,J.P (1987). Close relationship at work: Perception of the motives and performance of relational participants.    Journal of Social and Personal Relationships, 4 , 179-193)   

אם כבר מצאתם אהבת אמת, אל תוותרו עליה בקלות, ייתכן שרק תרוויחו מזה, ולכו תדעו, האהבה עשויה להשתלם לכם והפרודוקטיביות מכך רק תזכה אתכם.

ואם אתם עדיין חוששים, יועץ לזוגיותמטפל לזוגיות יכול תמיד לעזור לכם.

שלכם
מוריה לאמעי - יועצת מינית וזוגית

המאמר נכתב ע"י מוריה לאמעי - יועצת מינית וזוגית - לפרטים נוספים עליו ולמאמרים נוספים
אהבתם את המאמר? עשו טובה - תפרגנו בלייק....